برای تجربه بهتر لطفا مرورگر خود را به CHROME، FIREFOX، OPERA یا اینترنت اکسپلورر تغییر دهید.

آلمان اینفو| مرجع اطلاع رسانی فارسی زبانان آلمان

درآمد در آلمان – مزایا و کسورات آن

درآمد در آلمان – مزایا و کسورات آن

Loading...

در آلمان یک حقوق پایه داریم که بنا بر توافق با کارفرما تعیین میشود یا بر حسب تعرفه صنف کاری که ما در آن مشغول هستیم. این حقوق پایه را Grundlohn مینامند.در کنار این حقوق پایه ما یکسری مزایا که به حقوق پایه ما اضافه می شوند و حقوق ما را تشکیل می دهد که Bruttolohn نامیده میشود این حقوق هم یکسری کسورات را شامل می شود که دست آخر حقوق خالص ما مشخص می شود که Nettolohn گفته میشود. اما این مزایا و کسورات چه هستند و چه مقدار از حقوق ما را شامل می شوند خصوصا کسورات که دیدن آنها در فیش حقوقی یک شوک جانانه به ما وارد میکند.

[information_box]  این مطلب شامل ویدیو هم می شود اگر مایل به دیدن ویدیو به جای مطالعه متن هستید به انتهای مطلب مراجعه کنید.[/information_box]

مزایای درآمد در آلمان :

1.دسته اول از مزایا با عنوان Zulagen  نامیده میشوند و مشاغل زیر این مزایا را دریافت می کنند.

  • مشاغلی که قدرت بدنی زیادی میطلبند.
  • مشاغلی که خطرناک تشخیص داده میشوند مثلا مشاغلی که کارگران در معرض گازهای شیمیایی هستند.
  • کار مداوم در محیط های خیلی سرد یا گرم یا مرطوب.
  • مشاغلی که در آنها امکان خطرهای جانی هست.
  • و …

2. دسته دوم از مزایا با عنوان Zuschlägen نامیده می شوند و شامل موارد زیر هستند.

  • فوق العاده اضافه کاری
  • فوق العاده کار در شب
  • فوق العاده کار در روزهای کاری
  • و …

3. دسته سوم که به Zuwendungen معروفند شامل موارد زیر هستند.

  • کمک هزینه تعطیلات
  • هدیه کریسمس
  • هدیه تول
  • هدیه سالگرد تاسیس شرکت
  • و …

خب اینها مزایا و فوق العاده حقوق در آلمان بودند. حال برای اینکه مطلب کمی جذابتر شود قسمت کسورات را با یک مثال شروع ادامه میدهیم .

فرض کنید یک دوستی داریم که در اداره پست استخدام شده و اولین فیش حقوقی خودشو امروز گرفته این دوست ما فک میکرد 1900 یورو حقوق میگیره اما الان میبینه که 1300 یورو به حسابش واریز شده و مشغوله وارسی فیش حقوقیش هست که ببینه چه بر سر این پول زبان بسته آمده پس با ما باشید تا ما هم مثل ایشون بفهمیم داستان چیه .

کسورات درآمد در آلمان:

1. Lohnsteuer

مالیات بر درآمد است و هر کسی در آلمان که مشغول به کار است باید این مالیات بر درآمد را بپردازد البته افرادی هم هستند که شامل معافیت مالیاتی یا steuerbefreiung می شوند که این افراد دو دسته هستند.

  • افراد مجردی که درآمد سالانه آنها کمتر از 8.652 یورور در سال است.
  • افراد متاهل که درآمد سالانه آنها کمتر از 17.304 است .

مقدار مالیات بر درآمد در آلمان متغییره از 14 تا 42 درصد که البته فقط افرادی که بالای 254.447 یورو در سال درآمد دارند 42 درصد مالیات می پردازند و انهم موقعی که مجرد باشند و متاهلینی که بالای 508.894 در سال درآمد دارند هم باید 42 درصد مالیات یا سقف مالیاتی را بپردازند.

خوب برگردیم به مثال :در قسمت مالیات بر درآمد چون دوست ما در گروه اول مالیاتی در آلمان قرارمی گیرند بدلیل مجرد بودنشون و بنا به فرمول های خاص اداره مالیات ایشون باید 170 یورو مالیات بر درآمد پرداخت کند پس تا آلان 170 یورو کسر شد.

 

2. Solidaritätszuschlag

مالیات همبستگی (با شرق آلمان) که از سال 1991 و پس از اتحاد دوباره آلمان شرقی و غربی برقرار است و 5,5 درصد مالیات بر درآمد به این بخش تعلق می گیرد یعنی :

5,5 % * 170 Euro = 9,40 Euro

استثنا: وقتی مالیات بر درآمد ما کمتر از 84 یورو باشد نیازی به پرداخت این وجه نیست. (مثلا برای حقوق 1400 یورو و کمتر)

3. Kirchensteuer

مالیات کلیسا که هر عضو کلیسا است این مالیات را می پردازد و 15,3 درصد مالیات بردرآمد را شامل میشود یعنی :

9 % * 170 Euro  = 15,30 Euro

استثناء: در استان های Baden-Württemberg و  Bayern این مالیات کمتر و 8 درصد مالیات بردرآمد است . با این مالیات کلیساها هزینه های جاری کلیساها اعم از پرسنل, هزینه نگهداری از بناها و امورات خیریه و … تامین می شود.

4. Krankenversicherung

بیمه سلامت الزامی ترین بیمه در آلمان است و همه بدون استثناء این بیمه را دارا هستند چه کارکنیم چه نکنیم . هزینه این بیمه 14,6 درصد کل درآمد ما است که نصف آن را ما و نصف دیگر را کارفرما پرداخت می کند یعنی 7,3 درصد را باید ما بپردازیم که البته با 1,1 هزینه اضافه که از طرف شرکت های بیمه لحاظ می شود ما باید 8,4 درصد کل درآمد را بعنوان بیمه سلامت بپردازیم به عبارتی :

8,4 % * 1.900 Euro = 159,60 Euro

5. Rentenversicherung

بیمه بازنشستگی که معمولا مانند بیمه سلامت و بیمه مراقبت و نگهداری 18,7 درصد کل درآمد ماست که بصورت نصف نصف توسط کارمند و کارفرما پرداخت می شوند پس ما باید 9,35 درصد درآمد را هزینه بیمه بازنشستگی کنیم که موقع بازنشستگی از این بیمه تامین شویم .

9,35 % * 1.900 Euro  = 177,65 Euro

6. Pflegeversicherung

بیمه مراقبت و نگهداری موقعی نیاز است که بیمه سلامت هزینه های بیماری ما را تقبل نکند چون هر بیمه سلامتی حد و مرز مشخصی دارد و خدمات خاصی را ارائه می دهد که وقتی خدمات موردنیاز ما خارج از این محدوده باشد بیمه نگهداری و مراقبت به کمک ما خواهد آمد و مقدار آن 2,55 درصد کل درآمد است که بین کارفرما و کارمند تقسیم می شود و افرادی که بالای 23 سال هستند و فرزندی ندارند باید نیم دصد بیشتر پرداخت کنند. در مثال فرض می کنیم ما کمتر  از 23 سال درنظر می گیریم پس فقط نصف 2,55 درصد را پرداخت میکنیم یعنی :

1,275 % * 1.900 Euro = 24,23 Euro

7. Arbeitslosenversicherung

بیمه بیکاری هم جزء کسورات است و افرادی که بالای 450 یورو در ماه درآمد دارند باید این بیمه را بپردازند که موقع بیکاری از آن تامین گردند و 1,5 درصد کل درآمد ما خواهد بود یعنی :

1,5 % * 1.900 Euro  = 28,50 Euro

البته کلا 3 درصد است و کارفرما نصف دیگر را می پردازد.

خب همه کسورات محاسبه شد فرض گرفته بودیم 1900 یورو قرارداد بستیم و با کسر این موارد که حدود 600 یورو هستند درمی یابیم که چرا این دوستمون در آخر چیزی حدود 1300 یورو درآمد خالص خواهد داشت این درآمد خالص دریافتی در آلمان Nettolohn نامیده می شود .

شما می توانید مطلب بالا را بصورت ویدیو مشاهده نمایید

Loading...

نظرات (2)


  1. سلام، من و همسرم قصد داریم برای blue card (درآمد سالیانه 46.400 یورو (بدون کسر مالیات) ) المان اقدام نماییم و میخواهیم در شرکتی 21 ماه بیمه و مالیات ایشان پرداخت شود (رشته مهندسی نرم افزار)، سوال من از شما این است که میزان مالیات پرداختی ماهانه ما با توجه به یکی از ما به این صورت برای اخذ اقامت اقدام خواهد نمود را بفرمایید. باتشکر از شما

  2. سلام خسته نباشید من دارای کارشناسی رشته مهندسی پزشکی هستم اما میخوام از طریق رشته آی تی کار پیدا کنم آیا امکانش هست؟

نظر خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا