برای تجربه بهتر لطفا مرورگر خود را به CHROME، FIREFOX، OPERA یا اینترنت اکسپلورر تغییر دهید.

آلمان اینفو| مرجع اطلاع رسانی فارسی زبانان آلمان

22 نکته مهم در یادگیری زبان آلمانی

22 نکته مهم در یادگیری زبان آلمانی

Loading...

برای ما که در آلمان زندگی می کنیم و یا قصد ورود به آلمان جهت تحصیل و یا کار را داریم, آموختن زبان آلمانی را دیگر نمی شود امری تفننی در نظر گرفت. برای ادغام در جامعه آلمانی و یا پیداکردن موقعیت شغلی وهمچنین تحصیل در آلمان دانستن زبان آلمانی یک امر ضروری به حساب می اید. به این موضوع منابع بی شمارمثل تلویزیون, روزنامه ها و اینترنت را هم اضافه کنید که در صورت آشنایی با آلمانی، می تواند در اختیار ما قرار بگیرد و برای بهبود زندگی در المان از آنها بهره ببریم.همه این موارد می تواند باعث شود تا تک تک ما انگیزه بالایی برای آموختن زبان آلمانی داشته باشیم و البته دست به تلاش هایی هم دراین زمینه بزنیم اما متأسفانه همه تلاش های ما در  این زمینه به نتیجه مطلوب نمی رسد و البته دلیل آن نیز اشتباهاتی است که مرتکب می شویم. آشنایی با برخی نکات می تواند از این اشتباهات پیشگیری کرده و احتمال موفقیت ما را افزایش دهد.

۱- نداشتن هدف روشن برای یادگیری، یکی از آفت هاست که البته معمولاً باعث ناامیدی هم می شود. برای خودتان اهدافی تعریف کرده وزمانی که به آن می رسید، برای خودتان تشویقی در نظر بگیرید، با روشن کردن اهدافتان می توانید این غول را به قسمت های کوچک تر تقسیم کرده و بدین ترتیب راحت تر بر هر قسمت غلبه کنید.

۲- خیلی افراد حسرت این را می خورند که چرا زودتر شروع به یادگیری نکردند؛ ویا چرا کمتر اهتمام داده ام و دائم با خود تکرار می کنند که سن مناسب برای آموزش، فلان سن است و من دیر شروع کردم یو یا برای من دیر است و من توانایی یادگیری زبان آلمانی را ندارم و… درست است که شروع آموختن در سنین پایین یکی از عواملی است که می تواند به تسریع این فرآیند کمک کند اما یادتان باشد مهم تر از شروع درسنین پایین، استفاده از روحیه کودکان در زمان آموختن است. اعتماد به نفس داشته باشید و از حداقل هایی که تا به حال آموخته اید نیز حتماً استفاده کنید، نا امید نشده و به راهتان ادامه دهید.

۳- در مورد استفاده از روش های مختلف زبان نیز دو اشتباه رایج وجود دارد. بعضی برای مدتی طولانی تنها از یک روش استفاده می کنند؛ با این کار معمولاً بخشی از قابلیت های آنها هیچ وقت پیشرفت نمی کند. برخی نیز دائم از یک روش سراغ روشی دیگر می روند. این افراد معمولاً قبل از اینکه فرصت استفاده و بهره برداری از روشی را به خود بدهند تغییر مسیر داده و در نتیجه همیشه بخشی از قابلیت روش های مختلف را از دست می دهند. حرکت در مسیری میانه شاید مثمرثمرتر باشد.

۴- بسیاری از افراد تصور می کنند که حتماً باید از کلاس های زبان بیرون استفاده کنند تا موفق شوند. واقعیت این است که چنین بایدی وجود ندارد اما خب، نکته ای که وجود دارد این است که داشتن همراه در زمان یادگیری می تواند انگیزه را تا حدی تقویت کرده و به شما  انرژی برای ادامه مسیر را بدهد.

۵- اگر قرار باشد همیشه به آن بخش هایی که هنوز یاد نگرفته اید فکر کنید، ناامیدی نتیجه منطقی ماجراست. سعی کنید همیشه نیمه پر  لیوان را ببینید تا اعتماد به نفس لازم برای استفاده از آموخته ها را داشته باشید.

۶- نگرانی از اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شوید؛ اگر به پیدا کردن اشتباه باشد که شما هم می توانید از استادان زبان آلمانی زمان  صحبت کردن غلط بگیرید. یکی از موانع مهم بر سر راه آموختن زبان، تمرکز بر اشتباه نکردن است. در عوض تمرکز بر این موضوع سعی کنید تجربه کنید. فراموش نکنید که فرآیند یادگیری زبان در مورد شما شبیه آموختن زبان برای بار اول در کودکان است. سعی کنید همان طور  که به اشتباهات بچه ها در حرف زدن می خندید، به اشتباهات خود نیز بخندید و به خودتان اجازه تجربه بدهید.

۷- همیشه اطراف ما افرادی هستند که استاد آیه یأس خواندن هستند. در مورد آموزش زبان هم البته این افراد کوله باری از تجربیات  شکست خورده دارند تا با گفتن آنها، حسابی شما را ناامید کنند. در زمان مواجهه با این افراد شاید بد نباشد کمی هم ناشنوا باشید.

۸- سعی کنید برنامه های ثابت و روتین برای تمرین زبان بگذارید، البته آفت برنامه های روتین، تکراری شدن و در نتیجه کم شدن انگیزه برای انجام آنهاستاما یکی از گزینه های خوب برای تمرین که البته این آفت را هم ندارد، نوشتن خاطرات روزانه به آلمانی است. هم  تنوع خوبی دارد، هم تکراری نیست و هم می تواند بهانه ای باشد تا کلی لغت جدید یاد بگیرید.

۹- خواندن چند صفحه مطلب به آلمانی در مورد یک موضوع معمولاً جذابیت زیادی برای ما که آلمانی زبان چندممان است، ندارد؛ باعث  خستگی شده و معمولاً آن طور که باید هم نمی توانیم لغات جدید یاد بگیریم. در عوض خواندن چند مطلب کوتاه در مورد موضوعات متنوع می تواند هم جالب تر باشد و هم آموزنده تر.

۱۰- در عوض اضافه کردن دائم تعداد لغاتی که یاد گرفته اید، سعی کنید از آنها در موارد مختلف استفاده کنید. یکی از نقاط ضعفی که  بیشتر افراد دارند این است که نمی توانند جملات ساده و معمولی را به سرعت ساخته و ازآن استفاده کنند.

۱۱- اشتباهی که برخی افراد مرتکب آن می شوند این است که لغات را به شکل لغتنامه ای یاد می گیرند؛ هر لغت به صورت جداگانه و خارج از جمله. این کار باعث فراموش شدن سریع لغات شده و البته استفاده از آنها درجمله را نیز دشوار می سازد. سعی کنید لغات را در جمله ویا به صورت عبارت معنادار یاد بگیرید تا هم دیرتر فراموش کنید وهم بهتر بتوانید از آنها استفاده کنید.

۱۲- فراموش نکنید که یادگیری زبان شامل مهارت های مختلفی از جمله گوش دادن، حرف زدن، خواندن و نوشتن است. برای بالا بردن  قابلیت های خود دراین حوزه ها لازم است منابع شما نیز گسترده باشد. کتاب های آموزشی، داستان، روزنامه، مجله، فیلم، کارتون، اخبار و منابع اینترنتی از جمله مواردی هستند که می توانند به شما در آموختن کمک کنند.

۱۳- استفاده از فیلم های زبان اصلی این روزها برای آموزش زبان زیاد شده است. تلویزیون آلمان هم امکانات زیادی در اختیار ما میگذارد .در زمان استفاده از این منابع به چند نکته توجه داشته  باشید. فیلمی که شما داستان آن را از حفظید و به زبان فارسی دیده اید معمولاً خیلی توجه شما را به خود جلب نکرده و البته از نظر آموزشی چندان اثری ندارد. اگر قرار باشد از زیرنویس دیالوگ ها را بخوانید، معمولا نیمی از حواس شما متوجه آن شده و تمرکزی روی آنچه می شنوید ندارید. به این ترتیب اثر گذاری استفاده از این روش باز می تواند کاهش پیدا کند. زمانی دیدن فیلم برای تقویت گوش دادن می تواند مفید باشد که شما حداقل ۶۰-۵۰ درصد لغاتی که در فیلم استفاده می شود را بتوانید تشخیص دهید و گرنه چندان امیدی به این روش نداشته باشید.

۱۴- اگر قرار باشد دائم از دیکشنری آلمانی به فارسی و برعکس استفاده کنید، مطمئن باشید که پیشرفت چندانی نکرده و شاید دایره  لغات شما افزایش یابد اما معمولاً در استفاده از آن ناتوان خواهید ماند. از لغت نامه های آلمانی به آلمانی استفاده کنید و به ذهن خود اجازه دهید تا بدین ترتیب بین لغات مختلف بتواند رابطه برقرار کند. این کار امکان استفاده از لغات را می تواند افزایش دهد.یکی از این لغت نامه ها Deuteches Wörtebuch  برای اندورید است که می توان از سایت آنهم که به آدرس زیر است استفاده نمود. http://de.thefreedictionary.com/

۱۵- واقعیت این است که تا زمانی که شما به زبان آلمانی فکر نکنید نمی توانید به این زبان به خوبی صحبت کنید. سعی کنید گاهی  اوقات برنامه ریزی های روزانه تان را به زبان آلمانی انجام دهید و یا داستان هایی برای خودتان به این زبان تعریف کنید. زمانی هم که می خواهید صحبت کنید، سعی کنید حتی شده با ساده ترین لغات جملات خود را بسازید اما اول به فارسی فکر نکرده و آن را ترجمه نکنید.

۱۶- یکی از بهترین روش های یادگیری و شاید هم موثرترین آنها، این است که آنچه تا به حال یاد گرفته ایم را به دیگران یاد بدهیم. اگر  بتوانید برای خودتان شاگرد پیدا کنید، فوق العاده است.

۱۷- پشتکار یکی از این موضوعاتی است که افراد همیشه آن را دست کم می گیرند. نمونه بارز آن هم افرادی هستند که تا می بینند  یادگیری سخت شده، سریع می گویند من استعدادش را ندارم. اما در بیشتر موارد این افراد تنها پشتکار آن را ندارند. یادتان باشد آموختن زبانی جدید نیاز به تمرین زیادی دارد، شاید برای سال ها، پس ادامه دهید و ناامید نباشید!

۱۸- سعی کنید به روش های مختلف تمرین کنید تا برایتان تکراری نشود. نوشتن جملات و عبارات روی کاغذهایی کوچک و همراه داشتن  آنها و خواندن در طول روز یکی از روش های رایج است. نوشتن این موارد روی کاغذ و چسباندن آن روی در یخچال، آیینه اتاق و نقاط دیگری که جلوی چشمان شما باشد از دیگر روش ها دراین زمینه می تواند باشد.

۱۹- اگر قرار نیست امتحان تخصصی گرامر بدهید،بهتر است کمتر وقت خود را صرف کتابهای گرامر محض کنید وسعی کنید در کنار سایر موارد گرامر را هم یادبگیرید بعضی موارد گرامری هستند که به ندرت به کار شما می آیند ویا حالاحالا ها قرار نیست شما ازشون استفاده کنید ؛ (مثل نقل قول غیرمستقیم ) و یادگیری آنها فقط مغز را درگیر پیچیدگی های زبان آلمانی می کند .

۲۰- روش اشتباه دیگری که وجود دارد این است که افراد جمله ای را به آلمانی شنیده و سپس آن را تکرار می کننداین کار معمولاً ذهن را چندان فعال نکرده والبته یادگیری زیادی به دنبال ندارد. در عوض این کار سعی کنید بعد از گوش دادن، جمله را با لغاتی که خودتان بلدید تکرار کنید، آن را خلاصه کرده و یا در مورد آن سؤالاتی بسازید.

۲۲- اگر بتوانید برای خودتان موقعیت هایی را فراهم کنید تا با افراد آلمانی صحبت کنید، تمرین بسیارخوبی است.یادگیری آلمانی بدون صحبت کردن به آن بسیار سخت و شاید نشدنی است.

منبع : آلمان اینفو

شما هم می توانید تجربیات خود را از یادگیری زبان آلمانی با سایر دوستان در میان بگذارید.

Loading...

نظرات (12)


  1. سلام میشه برا شروع صفر کیلومتر آموزش زبان آلمانی منو راهنمایی کنید من امکان رفتن به آموزشگاه رو ندارم بیشتر اوغات سر کارم میخوام تو وقت آزاد مطالعه کنم هدفمم مهاجرت به اتریشه
    برا شروع آموزش من حتی لغاتشو نمیتونم تلفظ کنم چه برسه به خوندم متن یا دیدن فیلم صفر کیلومتر
    میتونین کتابی معرفی کنین که هم سی دی آموزشی داشته باشه تا در کنار لغاتی که میخونم یا متنی که میخونم تلفظشو بشنوم و معنی شم همزمان بدونم
    ممنون میشم از راهنماییتون

  2. .roseta ston روزتا استون میتونه برای شروع به شما کمک کنه.
    از اپ اموزشی گوته هم میتونید کمک بگیرید. از ویدیو های اموزشی فراوون در یوتیوب هم بهره ببرید.
    موفق باشید

  3. وبسایت خوب و مفیدی دارید
    خیلی از مطالب ارزشمندتون استفاده کردم
    در حوزه فعالیتتون جز بهترین ها هستید
    موفق و تندرست باشید
    به سایت آموزشی ما هم سر بزنید
    http://edu-clip.com

    • سلام
      لطف دارید خوشحالیم موردتوجه واقع شده
      سایت شما را هم دیدم اتفاقا چون شخصا در کار شبکه و وبمستری هستم برام جالب بود باید بیشتر وقت بذارم
      بازم ممنون و براتون ارزوی موفقیت میکنم

  4. ببخشید من برا ادامه تحصیل تو المان اقدام کردم و گفتن باید مدرک b1 زبان آلمانی رو داشته باشی و تو شهر من هم کلاس زبان آلمانی در دسترس نیست.لطفا راهنماییم کنید اگه بخوام خود اموز بخونم و برای امتحان a1 آماده بشم چیکار باید بکنم ؟

  5. سلام روز بخیر
    قبلا ازتون دعوتتون کرده بودم برای عضویت در گروه جامعه وبمستران
    مهندس چرا نیومدی توی گروه
    خوشحال میشیم تشریف بیارید و دوستان دیگه تبادل اطلاعات داشته باشیم
    گروه جامعه وب مستر ها
    https://t.me/joinchat/DBhKUBJE3gUMxzABig66I

  6. سلام لینک گروه کار نمیکنه اگه ممکنه مجدد قرار بدید ممنون.

  7. لطفا به ایمیلم که مینویسم پیام بدید وخودتون رو معرفی کنید کار مهمی باهاتون دارم
    amirhoseinh7613@yahoo.com

  8. لطفا به ایمیلم که مینویسم پیام بدید وخودتون رو معرفی کنید کار مهمی باهاتون دارم
    amirhoseinh7613@yahoo.com

  9. سلام
    لازمه برای یادگیری زبان آلمانی ،انگلیسیمون خوب باشه؟

  10. با عرض سلام
    من به دنبال کاری در آلمان هستم. در اعضای این کار و دعوت نامه حاضرم از یک تا چند سال رایگان کار کنم.
    تخصص اصلی خودم طراحی فرش و مدرس کامپیوتر در دانشگاه شیراز هستم. ولی به خاطر موقعتی که دارم برای رفتن حاضرم دست به هر کاری بزنم و حتی رایگان کار کنم. لطفا به من از طریق واتس اپ در تماس باشید.
    09387953005

  11. وقتتون بخیر برای یادگیری زبان المانی حتما باید زبان انگلیسی بلد باشیم منظورم اینکه بدون زمینه ی زبان انگلیسی مبشه المانی یاد گرفت؟
    چون که خیلی وقتا دیدم افراد زبانایی مثل المانی ایتالیایی و… رو به عنوان زبان دومشون انتخاب میکنن

نظر خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا