برای تجربه بهتر لطفا مرورگر خود را به CHROME، FIREFOX، OPERA یا اینترنت اکسپلورر تغییر دهید.

نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ بدون بیانیه مشترک خاتمه یافت – DW – ۱۴۰۱/۱۲/۱۱

Loading...

وزیران خارجه ۲۰ کشور برتر صنعتی و قدرت‌های نوظهور جهان (گروه ۲۰) در پایان نشستی که روز پنج‌شنبه، دوم مارس (۱۱ اسفند) در شهر دهلی‌نو هند برگزار شد بیانیه مشترکی صادر نکردند.

به گزارش خبرگزاری آلمان تجاوز نظامی روسیه به اوکراین مسئله‌ای بود که تمام مسائل را تحت‌الشعاع قرار داد و اختلاف‌ها بر سر آن چنان عمیق است که وزیران خارجه گروه ۲۰ نتوانستند نشست خود را با یک بیانیه مشترک خاتمه دهند.

به دلیل مخالفت وزیران خارجه چین و روسیه با گنجاندن عبارتی درباره “عقب‌نشینی کامل و بی قید و شرط نظامیان روسی از تمام سرزمین‌های اوکراین”، بیانیه پایانی مشترکی صادر نشد و میزبان نشست فقط به ارائه جمع‌بندی گفت‌وگوها بسنده کرد.

سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند، میزبان این نشست اذعان کرد که این کشور موفق نشده اختلاف نظرها را از میان بردارد و این مسئله پیش از هر چیز به زیان کشورهای فقیرتر است که از پیامدهای جنگ در رنج هستند.

بحران‌های ناشی از جنگ علیه اوکراین

اوکراین از بزرگ‌ترین تولید و صادرکنندگان غلات در جهان است و پس از تجاوز نظامیان روسی تولید و صدور غلات از این کشور با اختلال‌های زیادی روبرو شد و افزایش قیمت در بازارهای جهانی را در پی داشت.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

پس از جنگ تولید و صادرات نفت و گاز روسیه نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین تامین‌کنندگان انرژی جهان به دلیل تحریم‌های غرب کاهش یافت و اقتصاد جهانی را با چالش‌های مهمی درگیر کرد.

به گفته وزیر خارجه هند برای بخش بزرگی از کشورهای نیم کره جنوبی مسئله حیاتی است و افزایش قیمت سوخت، مواد غذایی و کود کشاورزی به یک معضل اساسی تبدیل شده است.

INDIA-G20-SUMMIT
عکس: AFP via Getty Images

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه غرب را به اعمال تحریم‌های “کاملا خودسرانه” علیه کشورش متهم کرد و افزود کشورهای غربی فقط تهدید می‌کنند و اتحادیه اروپا و ناتو از کشورهای دیگر باج‌خواهی می‌کنند.

ادعای لاوروف درباره تمایل روسیه به یک راه حل سیاسی

لاوروف ادعا کرد روسیه تا کنون یک بار هم به طور علنی نگفته که پیشنهادهای جدی که به دلیل تمایل صادقانه برای یافتن راه‌حل سیاسی ارائه شوند را رد می‌کند.

او می‌گوید در حالی که مسکو به گفت‌وگو فراخوانده می‌شود یک بار هم به یاد ندارد که کشورهای غربی کی‌یف را برای نشستن بر سر میز مذاکره ترغیب کرده باشند.

وزیر خارجه روسیه غرب را متهم کرد که اوکراین را به ادامه جنگ تشویق می‌کند. با وجود این جدل‌ها لاوروف در حاشیه نشست دهلی نو حدود ده دقیقه با همتای آمریکایی خود آنتونی بلینکن گفت‌وگویی دو جانبه داشت.

هند به عنوان رئیس دوره‌ای گروه ۲۰ امید داشت در نشست‌های این گروه نقش سخنگوی کشورهای نیم کره جنوبی را ایفا کند و مسائلی مانند مبارزه با فقر و تغییرات اقلیمی را در کانون بحث‌ها قرار دهد.

سایه جنگ اوکراین بر نشست‌های جهانی

تجاوز نظامیان روسی به اوکراین که ۲۴ فوریه یک سال از آغاز آن گذشته تمام اجلاس‌های مهم جهانی از جمله نشست وزیران دارایی گروه ۲۰ در بنگلور را که پنجم اسفند برگزار شد تحت تاثیر قرار داده است.

سران و شخصیت‌های ارشد گروه ۲۰ در نشستی که میانه نوامبر در بالی اندونزی برگزار شد هم بر سر یک بیانیه مشترک در محکومیت قاطع تجاوز نظامی به اوکراین توافق نکرده بودند.

در پایان نشست بالی اعلام شد “بیشتر” شرکت‌کنندگان جنگ اوکراین را به شدت محکوم می‌کنند اما همه بر سر نقش مخرب این جنگ بر اقتصاد جهانی و تضعیف آن اتفاق نظر دارند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه دولت فدرال آلمان در نشست دهلی‌نو همتای روسی خود را فراخواند به جنگ علیه اوکراین خاتمه دهد. به گفته برخی دیپلمات‌های حاضر در نشست، لاوروف فقط با یک حرکت تحقیرآمیز دست به این درخواست واکنش نشان داد.

وزیران خارجه آلمان و آمریکا پیش از سفر به هند ابراز امیدواری کردند در نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ شاهد همبستگی بیشتری با اوکراین باشند.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

بربوک روز چهارشنبه گفته بود کشورهای عضو گروه ۲۰ باید با تلاش مذبوحانه روسیه که قصد ایجاد شکاف در جامعه جهانی را دارد مقابله کنند.

هشدار بربوک به وزیر خارجه چین

وزیر خارجه آلمان پیش از ظهر پنج‌شنبه با همتای چینی خود در دهلی‌نو دیدار و گفت‌وگو کرد. بنابر گزارش‌ها ‌بربوک در این دیدار ارسال کالاهای چینی به روسیه که کاربرد نظامی هم دارند را محکوم کرد.

او به وزیر خارجه چین گوشزد کرده که پکن با این کار یک جنگ تجاوزکارانه که ناقض قوانین بین‌المللی است را تامین مالی می‌کند در حالی که این کشور یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است.

گروه ۲۰ در سال ۱۹۹۹ به منظور تلاش برای بهبود همکاری‌ها در زمینه سیستم‌های مالی بین‌المللی شکل گرفت. تا سال ۲۰۰۸ نشست‌های این گروه در سطح وزیران دارایی برگزار می‌شد و در این سال برای نخستین بار سران و رهبران گروه ۲۰ هم گرد هم آمدند.

گروه ۲۰ شامل اعضای گروه هفت (آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، کانادا و ژاپن) به اضافه چین، روسیه، هند، اندونزی، برزیل، آرژانتین، مکزیک، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی، کره جنوبی، استرالیا، ترکیه و اتحادیه اروپا می‌شود.




منبع

Loading...
نظر خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا