برای تجربه بهتر لطفا مرورگر خود را به CHROME، FIREFOX، OPERA یا اینترنت اکسپلورر تغییر دهید.

آلمان اینفو| مرجع اطلاع رسانی فارسی زبانان آلمان

جشن اپیفانی و داستان سه مرد دانا

جشن اپیفانی و داستان سه مرد دانا

Loading...

جشن اپیفانی

درباره‌ی جشن اپیفانی Epiphanie یا Fest der Erscheinung des Herrn شنیده اید. اگر دوست مسیحی دارید و یا در جشنهای مسحیان شرکت میکنید حتما درباره جشن روز ششم ژانویه خیلی شنیدید. اما چقدر درباره ی تاریخچه این جشن و دلیل آن میدانید. این جشن در کشور اسپانیا و کشورهای لاتین بسیار معمول است به حدی که شخصیتهای این جشن حتی از بابا نوئل هم محبوبتر هستند و آنها به بچه ها هدیه میدهند. در آلمان هم این جشن یکی از مهمترین جشن های مسیحی است و میان مسیحیان بسیار معمول است. به طور خلاصه این جشن به مناسبت سفر سه مرد دانا و سه هدیه ای که به عیسی داده شد گرفته میشود ولی این سه مرد که بودند از کجا آمده اند و دلیل سفرشان چه بوده. در این مقاله با داستان سه مرد دانا آشنا خواهید.

سه مغ سه مجوس سه مرد دانا یا سه پادشاه

سه مغ (magi) یا به زبان آلمانی Heilige Drei Könige یا سه پادشاه مقدس کسانی هستند که بر اساس انجیل متی برای ارج نهادن به عیسی در زمان تولدش به دیدارش شتافتند؛ و برای زادروزش طلا، گیاه کافور و کندر که در تفکر مسیحیان مفهوم معنوی دارد به ارمغان بردند. این سه مغ اولین شخصیتهای مذهبی بودند که عیسی را شناختند. در نوشته انجیل ذکر شده‌است که آنها از شرق آمدند و گفتند که آمده‌اند مسیح پادشاه یهودیان را زیارت کنند.

نام عنوان و پیشینه ی سه مرد دانا به روایات مختلف

ملچوار، یک دانشمند پارسی به آلمانی Melchior

کسپار، یک دانشمند هندی به آلمانی Caspar

بالتازار، یک دانشمند عربی (یمنی) به آلمانی Balthasar

در دانشنامه بریتانیکا نام آنها به عنوان پادشاه پارسیان، پادشاه هندیان و پادشاه عربها آورده شده‌است.ولیکن مسیحیان سوریه نامهای سه مغ را سه نام لرونداد، گشناساف و هرمیزداز می‌دانند. این نامها که بیشتر به نامهای پارسی شبیه هستند احتمال صحت بیشتری دارند. در بین مسیحیان اتیوپی نام سه مغ حر، کرسودان و باسانتر است. در بین ارمنیان نام آنها کگفا، بادادخریدا و بادادیلما است.

جشن اپیفانی در انجیل

متی تنها یكی از چهار انجیل متعارف است كه مگی را ذکر كرده است. متی گزارش می دهد که آنها “از شرق” آمده اند تا “پادشاه یهودیان” را عبادت کنند. در واقع این سه مرد فرزانه از شرق به دیدار هِرودیس آمدند تا دربارهٔ خبر زاده شدن پادشاه یهود از او پرسش کنند، چرا که اختر وی را در شرق دیده بودند. هِرود، پیش از آن از کاهنان و کاتبان شنیده بود که کریستوس یا مسیح یهودیان در بیت لحم یهودیه زاده می‌شود؛ پس مردان مغ را به بیت لحم فرستاد و از آن‌ها خواست که هرگاه آن بچه را یافتند، به وی آگاهی دهند؛ اما مردان مجوس بر اساس رؤیایی که دیده بودند، هِرود را آگاه نکردند. و بدین صورت عیسی از شر کشتار هرودس در امان ماند. زیرا یوسف پدر عیسی، در خواب دید که هِرود قصد کشتن عیسی را دارد و به همین دلیل به مصر هجرت کرد. بر اساس انجیل، هِرود تمام نوزادان پسر زیر دو سال را در بیت لحم کشت.

ریشه فارسی لغت لاتین سه مرد دانا (magos)

لغت یونانی مورد استفاده شده در انجیل متی μάγος با تلفظ مجوس است که از ریشه پارسی به معنی روحانی زرتشتی است. در دین زرتشتی روحانیون توجه خاصی به وضعیت ستاره‌ها داشتند که در آن زمان علم مهمی محسوب می‌شد. این ارتباط آنان با اخترشناسی و علوم خفیه باعث شده‌است که واژه انگلیسی Magic به معنی سحر استفاده شود. با اینکه استفاده از سحر در دین زرتشتی بسیار مذموم است. بعضی ترجمه‌های کتاب مقدس سه مغ را به عنوان سه اخترشناس ترجمه کرده‌اند.

جشن اپیفانی به نوعی پایان جشن دوران کریسمس و سال نو محسوب میشود و در آلمان با تهیه ی کیک سه شاه جشن گرفته میشود طریقه ی پخت این کیک: لینک. امیدوارم این مطلب مفید بوده باشه اگر اشکالی در مقاله میبنید در بخش کامنت مطرح کنید.

مقالات جالب

Loading...
نظر خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا