برای تجربه بهتر لطفا مرورگر خود را به CHROME، FIREFOX، OPERA یا اینترنت اکسپلورر تغییر دهید.
ایران حافظ منافع آمریکا را برای سومین بار احضار کرد | ایران | DW

ایران حافظ منافع آمریکا را برای سومین بار احضار کرد | ایران | DW

Loading...

[۱۴:۲۰]ایران حافظ منافع آمریکا را برای سومین بار احضار کرد

وزارت خارجه جمهوری اسلامی سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران را در اعتراض به اظهارات اخیر ترامپ احضار کرد. این سومین بار در روزهای اخیر است که جمهوری اسلامی حافظ منافع آمریکا در ایران را احضار می‌کند.

به گزارش رسانه‌های ایران، در جریان این احضار “اعتراض شدید” جمهوری اسلامی نسبت به “اظهارات تهدیدآمیز و ناقض قوانین و هنجارهای بنیادین بین‌المللی” به سفیر سوئیس در تهران ابلاغ شده است.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران، در جلسه احضار گفت: «اظهارات خصمانه، تهدیدآمیز و غیرهنجاری رئیس جمهور آمریکا به هیچ‌وجه قابل‌پذیرش نیست و در نقض کامل قوانین بین‌الملل قرار دارد.»

عراقچی همچنین با اشاره به “تهدید رئیس جمهور آمریکا به حمله به مراکز فرهنگی”، چنین تهدیدی را “مصداق بارز جنایت جنگی” عنوان کرد.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با اشاره به کشته شدن فرمانده سابق سپاه قدس توسط نیروهای آمریکایی، تأکید کرد: «جمهوری اسلامی علاوه بر تمامی اقدامات سیاسی و حقوقی، حق مسلم خود در واکنش به ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را در زمان و مکانی که خود صلاح خواهد دانست محفوظ می‌داند.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بامداد امروز یکشنبه در یک رشته پیام توییتری جمهوری اسلامی را تهدید کرد که در صورت حمله به شهروندان یا منافع آمریکا ۵۲ نقطه ایران “خیلی سخت و خیلی سریع” هدف قرار خواهند گرفت. ترامپ گفته بود، برخی هدف‌های در نظر گرفته شده در سطح بالایی قرار دارند و “برای ایران و فرهنگ ایران” بسیار مهم هستند.

[۱۳:۵۰]حمله تند آذری جهرمی به اقدام اینستاگرام در حذف پست‌های مربوط به قاسم سلیمانی

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، به شدت به اینستاگرام به خاطر حذف پست‌های مربوط به قاسم سلیمانی حمله کرد و گفت: «قطعا مقابل این حرکت خواهیم ایستاد.»

در حالی که وزیر ارتباطات ایران اقدام اینستاگرام در حذف پست‌های مربوط به قاسم سلیمانی را “سانسور صدای ملت ایران و جهان” توسط آمریکا خوانده، مسئولان فیس‌بوک به عنوان شرکت مالک اینستاگرام، گفته‌اند که این اقدام در راستای رعایت قوانین تحریمی آمریکا علیه جمهوری اسلامی صورت گرفته است. آمریکا سپاه پاسداران و فرماندهان آن را در فهرست تروریستی خود قرار داده است.

شبکه اجتماعی اینستاگرام پس از کشته شدن فرمانده سابق سپاه قدس در حمله پهپادی آمریکا، پست‌های برخی کاربران ایرانی در رابطه با کشته شدن قاسم سلیمانی را حذف و صفحه‌های شماری از افراد و رسانه‌های حکومتی ایران را مسدود کرده است.

علاوه بر حذف برخی از پست‌های مرتبط با قاسم سلیمانی، اینستاگرام از جمله حساب کاربری احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و صفحه‌های خبرگزاری تسنیم منتسب به سپاه پاسداران و باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به رادیو تلویزیون حکومتی ایران را مسدود کرده است.

 

[۱۳:۴۰]انتقال پیکر قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس به مشهد

خبرگزاری صداوسیما در توییتی عکسی از نحوه انتقال پیکر قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس به مشهد در یک هواپیمای مسافربری منتشر کرده است. سپس قرار است که پیکر کشته‌شدگان به تهران منتقل شود.

 

[۱۳:۳۰]فرمانده اسبق سپاه قدس: اسرائیل در مرکز توطئه بوده است

احمد وحیدی، فرمانده اسبق نیروی قدس سپاه پاسداران و وزیر اسبق دفاع ایران، در خصوص کشته شدن قاسم سلیمانی  انگشت اتهام را متوجه اسرائیل کرد و مدعی شد که این کشور “افرادی را در لیست ترور خود” داشته و قاسم سلیمانی هم در این لیست بوده است.

آقای وحیدی که شامگاه شنبه ۱۴ دی در تلویزیون حکومتی ایران سخن می‌گفت، اسرائیل را متهم کرد که “در مرکز این توطئه” کشتن قاسم سلیمانی بوده و به گفته او “چه‌بسا آمریکایی‌ها فریب اسراییلی‌ها را خورده باشند.”

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این فرمانده اسبق سپاه قدس با اشاره به “پاسخ” جمهوری اسلامی به آمریکا، این کشور را تهدید کرد و گفت: «آنها از این به بعد باید در یک کابوس مدام به سر ببرند و این چیزی نیست که به این زودی‌ها تمام شود. پاسخ ممکن است در قالب سلسله اتفاقات باشد و این در طول زمان صورت می‌گیرد. ایران در طراحی خودش مدبرانه، پیچیده و دردناک عمل خواهد کرد.»

احمد وحیدی در ادامه سخنانش با بیان اینکه آمریکایی‌ها “از مرزهایی عبور کردند که پاسخ آنها را باید دریافت کنند”، اسرائیل را هم تهدید کرد و گفت: «اسراییلی‌ها هم باید منتظر پاسخ باشند. هرکس دیگری هم از این ترور حمایت کند باید منتظر پاسخ ما باشد. انتقام سخت ممکن است سلسله اتفاقاتی باشد که نفس را در سینه آنها حبس کند و آنها را به پای ایران بیندازد تا التماس کنند دست از سرشان برداریم.»

شورای عالی امنیت ملی ایران روز جمعه ۱۳ دی جلسه‌ای اضطراری با حضور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در خصوص کشته شدن قاسم سلیمانی توسط آمریکا تشکیل داد و اعلام کرد که انتقام این اقدام را “در زمان و مکان مناسب” از ایالات متحده خواهد گرفت.

[۱۲:۳۰]علی لاریجانی ادعای آمریکا درباره “عملیات قریب‌الوقوع” قاسم سلیمانی را رد کرد

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، این ادعا که قاسم سلیمانی در حال برنامه‌ریزی برای “عملیات در سوریه، لبنان و عراق علیه نیروهای آمریکایی” بوده را “دروغ” خواند.

آقای لاریجانی در نطق پیش از دستور امروز یکشنبه خود در مجلس شورای اسلامی، کشته شدن فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله پهپادی آمریکا را “جنایتی بزرگ” خواند و خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفت: «نام شما در تاریخ جهان هم‌ردیف جنایات کودتای ۲۸ مرداد و جنایات آمریکا در سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران ثبت خواهد شد.»

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین ضمن رد ادعای واشنگتن در مورد قصد قاسم سلیمانی برای “عملیات قریب‌الوقوع” علیه نیروهای آمریکایی گفت: «مسئولان آمریکایی گفته‌اند سردار سلیمانی می‌خواست در سوریه و لبنان عراق علیه نیرو‌های آمریکایی اقداماتی انجام دهد، این ادعا یک دروغ بیش نیست، مردم آمریکا و مجلس نمایندگان این کشور بدانند ادعای رئیس جمهور آمریکا دروغگویی برای پوشش دادن به یک جنایت جنگی و تروریستی است و قصد فریب دارند، اگر اسنادی دارند علنی کنند.»

علی لاریجانی همچنین با بیان اینکه اقدام اخیر ایالات متحده در عراق “با هیچ یک از قواعد بین‌المللی سازگار نیست”، افزود: «اقدام وحشیانه رئیس جمهور آمریکا یک عملیات تروریستی جنگی محسوب می‌شود که در دل آن نهایت بی‌حرمتی به ملت عراق نهفته است که بدون هیچ مجوزی شبانه و دزدانه این اقدام را انجام داده‌اند.»

رئیس جمهوری و دیگر مقام‌های آمریکایی کشتن قاسم سلیمانی را “اقدامی تدافعی” عنوان کرده و گفته‌اند که فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه برای برنامه‌ریزی “حمله‌ای قریب‌الوقوع” به اهداف آمریکا در عراق به این کشور سفر کرده و هدف آنان از حذف او نیز جلوگیری از این حمله بوده است. ترامپ گفته بود که این اقدام نه برای آغاز، بلکه با هدف “جلوگیری از جنگ” صورت گرفته است.

[۱۲:۰۰]بیانیه طالبان افغانستان در ارتباط با کشته شدن قاسم سلیمانی

طالبان افغانستان با انتشار بیانیه‌ای به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، واکنش نشان دادند.

در این بیانیه که تاریخ دیروز شنبه ۱۴ دی (چهارم ژانویه) را برخود دارد، کشته شدن قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی “یک ماجراجویی بزرگ” خوانده شده و نسبت به عواقب آن هشدار داده شده است.

این گروه اسلام‌گرای افراطی ضمن تسلیت به خانواده قاسم سلیمانی و “وحشی” نامیدن نیروهای آمریکایی، در بیانیه خود تأکید کرده است که «جهاد در برابر وحشی‌گری و اشغالگری آمریکا در افغانستان ادامه دارد.»

طالبان همچنین اعلام کرده‌اند: «برخورد آمریکا پس از قتل ژنرال سلیمانی و وحشت ترامپ از به عهده گرفتن مسئولیت این قتل نشان می‌دهد که آمریکا ناتوان تر از هر زمانی است.»

این در حالی است که اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، جمعه ۱۳ دی در بیانیه‌ای در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، از “احتمال افزایش خشونت در منطقه” ابراز نگرانی کرده بود.

رئیس جمهوری افغانستان در بیانیه خود از ایران به عنوان “همسایه بزرگ” و از آمریکا به عنوان “شریک استراتژیک و بنیادین” کشورش یاد کرده و از طرفین درگیر خواسته بود تا از افزایش تنش‌ها جلوگیری کنند. اشرف غنی در عین حال اطمینان داده بود که اجازه استفاده از خاک افغانستان برای مناقشه‌های منطقه‌ای به هیچ کشوری داده نخواهد شد.

 

[۱۱:۴۵]واکنش فرمانده کل ارتش ایران به سخنان ترامپ درباره زدن ۵۲ هدف

سرلشکر عبدالرحیم موسوی امروز یکشنبه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر رئیس جمهوری آمریکا گفت: «در یک درگیری احتمالی در آینده که بعید می‌دانم جرات انجام آن را داشته باشند آنجا مشخص خواهد شد که این اعداد ۵ و ۲ به کجا تعلق خواهد داشت.»

دونالد ترامپ شامگاه شنبه در حساب کاربری خود در توییتر تهدید کرده بود که اگر جمهوری اسلامی منافع آمریکا را به خطر بیندازد، ۵۲ نقطه ایران “خیلی سخت” هدف قرار می‌گیرد. این عدد نماد ۵۲ آمریکایی است که سال ۵۸ پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران به گروگان گرفته شدند.

 

[۱۱:۳۰]عمان خواستار گفت‌وگو میان ایران و آمریکا شد

خبرگزاری دولتی عمان اعلام کرد که این کشور ایالات متحده و جمهوری اسلامی را فراخوانده است تا برای رفع تنش وارد گفت‌وگو شوند.

این در حالی است که شبکه خبری المیادین بامداد امروز یکشنبه به نقل از “منابع آگاه” گزارش داده بود، هیأتی از عمان که برای میانجی‌گری به تهران سفر کرده، اما بدون دستاوردی بازگشته است.

به گزارش این شبکه خبری نزدیک به حزب‌الله لبنان، جمهوری اسلامی به هیأت عمانی اعلام کرده که هیچگونه میانجی‌گری را نخواهد پذیرفت. طبق این گزارش، اعضای هیأت عمانی بدون دیدار با مقام‌های ایرانی خاک این کشور را ترک کرده‌اند.

در عین حال محمدجواد ظریف و یوسف بن علوی، وزیران خارجه ایران و عمان، شامگاه گذشته در تماسی تلفنی درباره تحولات منطقه گفت‌وگو کردند.

[۱۱:۰۰]جسد ابومهدی مهندس برای آزمایش دی‌ان‌ای به ایران منتقل شد

حشد الشعبی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که پیکر ابومهدی مهندس برای آزمایش‌ دی‌ان‌ای به ایران منتقل شده و پس از آزمایش برای خاکسپاری در گورستان وادی‌السلام نجف به عراق بازگردانده می‌شود.
ابومهدی مهندس، معاون حشد شعبی، در نخستین ساعات بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله پهپادی آمریکا به همراه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد. در این حمله چند تن دیگر مقام‌های سپاه پاسداران و اعضای حشد شعبی هم کشته شدند.

[۱۱:۰۰]تشییع پیکر قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس در اهواز آغاز شد

مراسم تشییع پیکر فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، معاون حشد شعبی و همراهانشان امروز یکشنبه ۱۵ دی از ساعت ۷ صبح در اهواز آغاز شد. ادارات، مدارس و دانشگاه‌های سراسر استان خوزستان تعطیل هستند.
پیکر قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس صبح امروز از طریق هوایی به اهواز منتقل شد. روز گذشته مراسم تشییع پیکر این دو در عراق برگزار شده بود.
 




منبع

Loading...
نظر خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا