برای تجربه بهتر لطفا مرورگر خود را به CHROME، FIREFOX، OPERA یا اینترنت اکسپلورر تغییر دهید.

ایران دموکراتیک سکولار به نفع جهان است – DW – ۱۴۰۱/۱۲/۱۰

Loading...

جمعیت زیادی از ایرانیان ساکن اروپا هم‌زمان با سخنرانی شاهزاده رضا پهلوی عصر چهارشنبه اول مارس (۱۰ اسفند) در نزدیکی ساختمان پارلمان اتحادیه اروپا در بروکسل حضور یافتند تا از طریق مانیتور این سخنرانی را دنبال کنند.

حضور ولیعهد پیشین ایران در جلسه پارلمان اتحادیه اروپا به دعوت شماری از نمایندگان این پارلمان صورت گرفته بود. سخنرانی او با عنوان “حمایت از مبارزات مردم ایران برای دموکراسی، آزادی و حقوق بشر” ایراد شد.

چارلی وایمرز، نماینده جمهوری چک در پارلمان اروپا و یکی از دعوت‌کنندگان، در آغاز این جلسه گفت: «والاحضرت شاهزاده رضا پهلوی، این اولین دیدار شما از پارلمان اروپا است و ما مفتخریم که میزبان شما هستیم. حضور شما در میان ما ارزشمند و خارق‌العاده است.»

وایمرز از کشورهای اروپایی خواست سفیران خود را از ایران فرا بخوانند و در کنار مردم ایران بایستند.

توماس دچاوسکی، عضو پارلمان اروپا از جمهوری چک نیز طی سخنانی گفت: «با توجه به اعتراضات دموکراسی‌خواهی در ایران، مسئله دموکراسی در ایران شکل حقیقی و واقعی به خود گرفته است.» او افزود، خوشبین است از این‌که می‌بیند پایان رژیم مذهبی در ایران نزدیک است و “مردم می‌توانند به یک زندگی آزاد امیدوار باشند”.

بیشتر بخوانید: سه ایرانی شرکت‌کننده در کنفرانس مونیخ: ایران نو در راه است

این نماینده پارلمان اروپا از جمهوری چک خطاب به فرزند آخرین پادشاه ایران گفت: «من از جمهوری چک می‌آیم و تلاش شما برای آزادی را به خوبی درک می‌کنم.» او اظهار داشت که “متأسفانه این نبرد دشواری است که فداکاری‌های بسیار را می‌طلبد”.

“انقلاب ۵۷ ایران را به پایگاه صدور انقلاب بدل کرد”

شاهزاده رضا پهلوی در سخنان خود یکپارچگی و اتحاد مردم را مدیون جنبش دموکراسی‌خواهانه در سطح کشور دانست و گفت که “جنبش آزادی و دموکراسی در ایران، آینده‌ای امن‌تر و کامیاب‌تر برای همه کشورهای دموکراتیک رقم خواهد زد.»

او گفت که چارچوب انقلاب ۵۷ فقط به ایران محدود نشد، بلکه ایران را به پایگاهی برای “صدور انقلاب” بدل کرد. او در این رابطه به گسترش “تروریسم جمهوری اسلامی” به منطقه و جهان و ترور علیه رهبران نظامی، نویسندگان و کنشگران در ایران و اروپا، از جمله فتوای خمینی علیه سلمان رشدی و گروگان گرفتن شهروندان اروپایی به منظور باج‌گیری و موارد دیگر اشاره کرد.

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به خطر رژیم ایران در “همکاری با روسیه در تجاوز به اوکراین گفت که جمهوری اسلامی تنها کشوری است که در پی این تهاجم نظامی، به روسیه تجهیزات نظامی ارسال می‌کند.

او گفت، همچنان که این رژیم علیه مردم کشور خود می‌جنگد، در جنگ دیگری علیه اوکراین هم مشارکت دارد. او اما به تأکید گفت: «من به هیچ عنوان از یک جنگ خارجی علیه ایران حمایت نمی‌کنم.»

“تروریستی بودن سپاه پاسداران را به رسمیت بشناسید”

شاهزاده رضا پهلوی اروپا را فراخواند که “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک نهاد تروریستی بشناسد” و تاکید کرد که بدین گونه می‌توان به نیروهای ارتش ایران که قلب‌شان برای مردم کشورشان می‌تپد، کمک کرد تا به سوی یک حکومت سکولار گرایش یابند.

او با اشاره به این نکته که حمایت اروپا می‌تواند “هزینه مبارزه را برای مردم ایران به شکل معناداری کاهش دهد” افزود: «ما بهای ۴۴ سال زندگی در دیکتاتوری مذهبی را پرداخته‌ایم و به این جا رسیدیم که ارزش سکولار و جدایی دین از سیاست را درک می‌کنیم.»

بیشتر بخوانید: شاهزاده رضا پهلوی: زمان اتحاد و تمرکز بر آزادی ایران است

او به آسیب‌های محیط زیستی توسط رژیم جمهوری اسلامی، به از کف رفتن اراضی آباد اشاره کرد و گفت که ایرانیان هم‌اکنون با بحران اقلیمی و زیست‌محیطی روبرو هستند، به طوری که طوفان‌های شن راه افتاده و اراضی کشاورزی قابل استفاده نیست و آب‌ها آلوده شده‌اند.

شاهزاده رضا پهلوی در کنار مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی در کنفرانس امنیتی مونیخ، ۱۷ تا ۱۹ فوریه ۲۰۲۳
شاهزاده رضا پهلوی در کنار مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی در کنفرانس امنیتی مونیخ، ۱۷ تا ۱۹ فوریه ۲۰۲۳عکس: ODD ANDERSEN/AFP/Getty Images

رضا پهلوی با اشاره به این‌که مردم ایران در میانه یک جنبش انقلاب می‌خواهند کشورشان را پس بگیرند، افزود، موافق نیست که برخی می‌گویند، ایرانیان می‌خواهند به ارزش‌های غربی دست یابند. او گفت که ایران کشوری کهن، با فرهنگی غنی و میراث تاریخی ۲۵۰۰ ساله و سرزمینی یکپارچه است.

بیشتر بخوانید: افزایش محدودیت‌ها برای موسوی، تاکید رضا پهلوی بر حمایت غرب از معترضین

شاهزاده رضا پهلوی افزود که همین ارزش‌ها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی نماینده مردم ایران نیست. او افزود که مردم ایران، همانند دوران رنسانس در فرانسه، خواهان احقاق حقوق فردی و اجتماعی برای خود و صلح و رواداری و حسن همجواری با همسایگان و جهانیان هستند. او تأکید کرد که یک ایران غیردینی، یک متحد طبیعی برای جهان غرب خواهد بود.

این تلاشگر آزادی و دموکراسی برای ایران، به نگرانی‌ها در مورد ایجاد یک خلاء قدرت پس از فروپاشی رژیم جمهوری اسلامی اشاره کرد و به تأکید گفت که ایران پر از متخصص‌هایی است که از قابلیت اداره امور کشور در یک دوران گذار برخوردارند.

شاهزاده رضا پهلوی درباره منشور گذار همچنین گفت: «همه چیز با اصولی که بر روی آن اتفاق نظر داریم شروع می‌شود. ما خواسته‌های فعالان و زندانیان سیاسی داخل ایران را هم لحاظ کرده‌ایم تا به مبنایی برای ائتلاف اپوزیسیون دموکرات برسیم.»

او گفت، یکی از موانع ریزش حداکثری از رژیم، دلبستگی بخش‌های عمده‌ای از جامعه ایران به گفتمان اصلاحات بوده است: «اما اکنون شاهد همبستگی با اپوزیسیون از سوی کسانی هستیم که امید به اصلاح رژیم را از دست داده‌اند.»

بیشتر بخوانید: برگزاری نشست اپوزیسیون؛ اعلام منشور همبستگی و تمرکز بر فروپاشی

او افزود، رژیم جمهوری اسلامی زیست مردم ایران را به خطر انداخته و اصلاح‌پذیر نیست و یک دموکراسی غیردینی باید در ایران ایجاد شود. با سقوط جمهوری اسلامی باید انتخاباتی منصفانه توسط مجلس موسسان انجام شود که همه شهروندان به صورت برابرحقوق در راستای حقوق بشر و یک حکومت غیردینی رأی بدهند.

شاهزاده رضا پهلوی در سخنان خود تأکید کرد که “دگرگونی سیاسی در ایران به کارزار قتل، ترور و جنگ جمهوری اسلامی پایان خواهد داد و فرصت‌های اقتصادی فراوان برای ایران و جهان فراهم خواهد آورد”.

او گفت که این تغییرات امکان سرمایه‌گذاری در ایران و همکاری با بازرگانان ایران را می‌تواند بی‌نهایت فراهم کند. از سوی دیگر، جهانگردی در منطقه خلیج فارس تا کوهستان‌های تهران تا کردستان تا انرژی خورشیدی در خوزستان و سیستان و بلوچستان، محل ساخت شراب در شیراز همه به رشد اقتصادی یاری خواهند رساند.

از نظر شاهزاده رضا پهلوی، این دگرگونی‌ها به “ثبات در منطقه و نیز به وضعیت مردم ایران کمک خواهد کرد”.

او گفت که “جنبش ملی ما باید متکی به خودمان باشد و هیچ کشور خارجی نباید ما را نجات دهد، اما پشتیبانی اروپا می‌تواند کمکی بزرگ به جنبش مردم باشد. این دوره دشواری است و مردم ایران از هر نوع فداکاری دریغ نخواهند کرد تا به آزادی و دموکراسی دست یابند”.

شاهزاده رضا پهلوی: سپاه یک مافیای مسلح است

To view this video please enable JavaScript, and consider upgrading to a web browser that supports HTML5 video


منبع

Loading...
نظر خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا