برای تجربه بهتر لطفا مرورگر خود را به CHROME، FIREFOX، OPERA یا اینترنت اکسپلورر تغییر دهید.

تعطیلی کتابفروشی خوارزمی؛ بلعیده شدن نمادهای فرهنگی توسط نهادهای حکومتی

Loading...

  • نویسنده, علی مصلح
  • شغل, روزنامه‌نگار و منتقد فرهنگی
انتشارات خوارزمی به دلیل طرح جلد ساده و زرد رنگی کتاب‌هایش که به یکی از نمادهای کلاسیک برای نسل‌های متمادی از کتاب‌خوان‌ها تبدیل شده بود، در خاطره جمعی دوستداران ادبیات، فلسفه و تاریخ، جایگاهی ماندگار پیدا کرد

منبع تصویر، IBNA

توضیح تصویر،

انتشارات خوارزمی به دلیل طرح جلد ساده و زرد رنگی کتاب‌هایش که به یکی از نمادهای کلاسیک برای نسل‌های متمادی از کتاب‌خوان‌ها تبدیل شده بود، در خاطره جمعی دوستداران ادبیات، فلسفه و تاریخ، جایگاهی ماندگار پیدا کرد (عکس از حامد حافظی، خبرگزاری کتاب ایران)

خبر بسته شدن کتابفروشی خوارزمی بعد از ۳۹ سال فعالیت، شاید در وضعیت فعلی ایران اتفاقی کوچک یا بی‌اهمیت به نظر برسد، اما از زاویه‌ای دیگر نشانه تداوم روندی چهار دهه‌ای است که هرنوع میراث یا نماد فرهنگی به جا مانده از دوران قبل از انقلاب ۵۷ را به دلایل مختلف مصادره می‌کند، تغییر ماهیت می‌دهد یا از میان برمی‌دارد.

آنچه بر سر انتشارات امیرکبیر و عبدالرحیم جعفری در دهه ۱۳۶۰ رفت، در نیمه اول دهه ۱۳۹۰ برای انتشارات خوارزمی تکرار شد و سازمان تبلیغات اسلامی به دلایلی که ظاهرا به مساله «مالکیت» ربط دارد، خوارزمی را هم عملا مصادره کرد. حالا در زمستان ۱۴۰۱ حتی کتابفروشی خوارزمی هم قرار است به همان سرنوشت یا حتی بدتر -تعطیلی کامل- دچار شود.

خبر پلمب شدن کتابفروشی باسابقه خوارزمی روز ۳ اسفند منتشر شد و مجید طالقانی مدیر این کتابفروشی به خبرگزاری ایرنا توضیح داد اختلاف با «بنیاد کتاب» وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی دلیل این اتفاق است. اما آقای طالقانی این ادعا را هم مطرح کرد که کتابفروشی خوارزمی ارتباطی با انتشارات خوارزمی ندارد و در ۳۹ سال گذشته، خودش آن را اداره کرده و «تمام اموال» خود را در این مکان گذاشته است.

اما یک روز بعد، مجدالدین معلمی مدیرعامل «بنیاد کتاب» در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا این کتابفروشی را تنها بخش از «اموال» انتشارات خوارزمی دانست و تاکید کرد «معلوم نیست چه اتفاقی برای بقیه اموال افتاده است.» او گفت انتشارات خوارزمی بعد از مرگ علیرضا حیدری مدیر سابق آن، تا چند سال مدیرعامل نداشت و وقتی سازمان تبلیغات اسلامی برای این انتشارات مدیرعامل جدید تعیین کرد، مجید طالقانی حاضر به همکاری نشد و به همین دلیل، کتابفروشی با حکم دادگاه پلمب شده تا از اموال «صورت برداری» شود.


منبع

Loading...
نظر خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا