برای تجربه بهتر لطفا مرورگر خود را به CHROME، FIREFOX، OPERA یا اینترنت اکسپلورر تغییر دهید.

جنگ اوکراین: روسیه می‌گوید پهپادی که در حوالی مسکو ساقط شده قصد داشته به تاسیسات زیربنایی حمله کند

Loading...

تصویری که رسانه‌های روسی منتشر کرده‌اند شبیه پهپادهای تولید صنایع نظامی اوکراین است

منبع تصویر، Anton Gerashchenko

توضیح تصویر،

تصویری که رسانه‌های روسی منتشر کرده‌اند شبیه پهپادهای تولید صنایع نظامی اوکراین است

یک مقام محلی در حوالی مسکو می‌گوید پهپادی که روز سه‌شنبه در حدود ۱۰۰ کیلومتری پایتخت سقوط کرده به دنبال حمله به تاسیسات زیربنایی روسیه بوده است. ساعاتی پیش از آن، مقام‌های نظامی روسیه از هدف قرار دادن «پهپادهای اوکراینی» در جنوب روسیه خبر داده بودند اما دولت اوکراین هیچ حمله پهپادی در داخل خاک روسیه را بر عهده نگرفته است.

گازپروم، غول صنعت انرژی روسیه در این منطقه و حوالی روستای گوباستوو، که حدود ۱۰۰ کیلومتری مسکو است، تاسیسات تولید انرژی دارد. با این حال، گازپروم به رسانه دولتی «ریا نووستی» روسیه خبر داده که فعالیت در تاسیسات منطقه کولومنا این شرکت دچار اختلال و آسیبی نشده است.

روز سه‌شنبه – ۲۸ فوریه – اندری وروبایف، فرماندار محلی ناحیه کولومنا در کانال تلگرام خود مدعی شد که هدف پهپاد سقوط کرده «احتمالا تاسیسات زیربنایی و غیرنظامی بوده که البته آسیبی به آنها وارد نشده» است.

او در این پست تلگرامی افزوده: «هیچ تلفات جانی یا خسارتی گزارش نشده و تیم‌های تحقیقاتی اف‌اس‌بی (سازمان اطلاعات روسیه) و دیگر نهادهای ذیربط در حال انجام تحقیقات میدانی هستند».

تصاویری که رسانه‌های روسی مخابره کرده‌اند یک پهپاد آسیب دیده که در منطقه‌ای پر درخت و پوشیده از برف قرار دارد را نشان می‌دهند. مناطق اطراف تاسیسات گازپروم هم پوشش گیاهی مشابه آنچه در عکس‌ها دیده می‌شود دارد.

از ظاهر آنچه در عکس مشاهده می‌شود، پهپاد سقوط کرده مشخصاتی مانند پهپاد یوجی ایربورن ۲۲ ( UJ Airborne22) دارد که محصول شرکت تسلیحات‌سازی یوکرجت ( Ukrjet) اوکراین است.

کارخانه سازنده این نوع پهپادها می‌گوید این مدل قابلیت پرواز تا عمق ۸۰۰ کیلومتر را دارد – مسافتی که برای رسیدن به ناحیه کولومنا کافی است.

بررسی فنی عکس منتشر شده از سوی رسانه‌های روسی، از جمله موشکافی درباره سابقه انتشار این عکس‌ها هم بیانگر این است که این تصاویر تازه است.

آنتون گراشچنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین در توییتر تصویری از این پهپاد منتشر کرده و در شرح آن نوشته: «این (منطقه) بیش از ۵۰۰ کیلومتر با مرز اوکراین فاصله دارد. به زودی پوتین باید از ظاهر شدن در انظار عمومی بسیار نگران شود چرا که پهپادها تا آسمان آنجا می‌توانند بروند».

چنانچه نیروی هوایی اوکراین هدایت‌کننده پهپادی که در منطقه کولومنا – ۱۰۰ کیلومتری مسکو – سقوط کرده باشد، این عمیق‌ترین حمله پهپادی اوکراین و نزدیکترین آنها به مسکو از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به این کشور خواهد بود.

وزارت دفاع روسیه ساعتی قبل از اظهارات فرماندار منطقه کولومنا، از هدف قرار دادن پهپادهایی خبر داده بود و اوکراین را مسئول این حملات دانسته بود که به زعم وزارت دفاع روسیه هدف آنها «حمله به تاسیسات زیربنایی و غیرنظامی در منطقه کراسنودار و جمهوری آدیغیه» بوده است.

وزارت دفاع روسیه مدعی شده که این پهپادها توسط «واحدهای تسلیحات الکترونیکی» ارتش روسیه ساقط شده‌اند.

مسکو پیش‌تر هم اوکراین را متهم به حمله به تاسیسات زیربنایی ارتش روسیه کرده بود اما اوکراین چنین ادعایی را تکذیب و انجام چنین حملاتی را تایید نکرد.

به گفته روسیه، حملات پهپادی ماه دسامبر گذشته به پایگاه هوایی بمب افکن‌های روسی در جنوب این کشور، ۳ کشته بر جا گذاشت.

اوکراین رسما چنین حملاتی را بر گردن نگرفت اما یوری ایهنات، از سخنگویان ارتش اوکراین گفت که این انفجارها نتیجه حضور نیروهای نظامی روسیه در خاک اوکراین است.

همین چند هفته پیش هم روسیه یک بار دیگر اوکراین را متهم به انجام حمله هوایی دیگری به این پایگاه نظامی کرد؛ پایگاهی که آشیانه بمب‌افکن‌های روسی است که در عملیات‌های هوایی علیه اوکراین به کار گرفته می‌شوند.

در ماه اوت سال گذشته هم انفجارهای متعدد در منطقه شبه جزیره کریمه، پایگاه‌های نظامی روسیه را هدف قرار داد؛ پایگاه‌هایی که روسیه پس از اشغال کریمه و انضمام آن به خاک خود در آنجا ایجاد کرده است. اوکراین مسئولیت آن سری از حملات را برعهده گرفت. اوکراین و متحدان غربی این کشور هیچ‌گاه انضمام کریمه به روسیه را به رسمیت نشناختند و همچنان آن را بخشی از خاک اوکراین می‌خوانند.

همزمان روز سه‌شنبه ولادیمیر پوتین گفت که سازمان اطلاعاتی-امنیتی روسیه – اف‌اس‌بی – به دستور او فعالیت‌های ضدخرابکاری خود که به گفته رئیس‌جمهوری روسیه از سوی اوکراین و غرب سازماندهی می‌شوند را گسترش داده است.

آقای پوتین گفت: «ما باید عملیات‌های ضداطلاعاتی خود را افزایش دهیم چرا که سرویس‌های ویژه غربی به طور سنتی هم در عملیات‌های علیه روسیه بسیار فعال بوده و هستند… و حالا هم نیروهای بیشتری را علیه ما بسیج کرده‌اند… ما هم باید متعاقب این اقدامات، واکنش نشان دهیم».

بیشتر بخوانید


منبع

Loading...
نظر خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا