برای تجربه بهتر لطفا مرورگر خود را به CHROME، FIREFOX، OPERA یا اینترنت اکسپلورر تغییر دهید.
گروه طالبان قتل چهار زن در مزارشریف را تایید کرد | جهان | DW

گروه طالبان قتل چهار زن در مزارشریف را تایید کرد | جهان | DW

Loading...

اسلامگرایان طالبان کشته شدن چهار زن در مزار شریف را تایید کرده‌ و از بازداشت دو مرد در این ارتباط خبر داده‌اند. فرانس پرس می‌نویسد  این زنان در صدد ترک افغانستان بوده‌‌اند و از قرار، در تله جنایتکاران افتاده‌اند.

هویت قربانیان مشخص نشده اما دستکم یکی از آنها فعال مدنی و حقوق زنان بوده است. فرانس پرس به نقل از همکار یک نهاد بین‌المللی نوشته است: «یکی از آنها به نام فروزان صافی را می‌شناختم. او فعال شناخته شده‌ای در شهر بود.»

اجساد این چهار زن اواخر اکتیر در خانه‌ای در مزارشریف پیدا شد. قربانیان را طوری گلوله باران کرده بودند که بستگان‌‌شان تنها از لباس‌های‌شان آنها را شناختند.

قاری سعید خوستی، سخنگوی وزارت کشور طالبان در پیامی ویدئویی، بدون توضیحات بیشتر گفته است: «دستگیرشدگان اعتراف کرده‌اند که زن‌ها را به داخل خانه دعوت کردند.»

طبق شواهد، این زنان برای خارج شدن از افغانستان، با خودرو عازم فرودگاه مزار شریف بودند و دو روز قبل از آن، پیامی گرفته بودند مبنی بر آن که پروازی در انتظار آنهاست.

فروزان صافی ۲۹ ساله و مدرس اقتصاد بوده و گمان می‌کرده که درخواست پناهندگی‌اش در آلمان در دست بررسی است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کنشگری که او را می‌شناخته می‌نویسد: «سه هفته قبل نیز پیام مشابهی تحت عنوان کمک به خروج از افغانستان به من ارسال شد. مردی بود که می‌گفت مدارکم را بفرستم و پرسش‌نامه‌ای را پر کنم. اما شک کردم و او را بلاک کردم.»

از زمان سیطره طالبان بر افغانستان، محدودیت‌های وسیعی علیه زنان اعمال شده و مقاومت‌ها نیز اغلب با خشونت همراه بوده‌اند. رهبران طالبان می‌گویند شبه‌نظامیان این گروه مجاز نیستند کنشگران زن را بکشند و عاملان را به کیفر تهدید کرده‌اند.




منبع

Loading...
نظر خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا